Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

Geocaching Στο Ηράκλειο

Μ’ αυτά και μ’ αυτά βρεθήκαμε με τον Σάββα στο Ηράκλειο. Δουλειά μέχρι αρκετά αργά και μετά από λίγη ξεκούραση είχαμε όλο τον υπόλοιπο χρόνο δικό μας.

Το Ηράκλειο απ’ όσο κατάλαβα δεν είναι αυτό που λένε «τουριστικό μέρος». Δεν είναι (και αυτυχώς) πήχτρα στα τουριστομάγαζα, rooms to let και ταβέρνες με κράχτες.  Σαν η μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης με λιμάνι και αεροδρόμια αποτελεί διαμετακομιστικό σταθμό για όσους πάνε στη Κρήτη και συγκρατεί ελάχιστους για να περάσουν τις διακοπές τους εκεί. Αν και παραθαλάσσια πόλη λείπουν οι παραλίες και θα πρέπει να βγεις έξω από το κλεινόν άστυ  για να πετύχεις μια καλή αμμουδιά  για κολύμπι. Όχι όμως ότι δεν έχει και κόσμο. Οι περισσότεροι ξένοι που βρίσκονται στη Κρήτη περνάνε σίγουρα από το Ηράκλειο και έτσι η πόλη έχει πάρα πολύ κόσμο κάθε ηλικίας, φύλλου και χρώματος κάθε ώρα της ημέρας από πολύ νωρίς  το πρωί μέχρι … πολύ νωρίς το άλλο πρωί. Πολύς κόσμος στη πλατεία των Λιονταριών και στη γύρω περιοχή , ντόπιοι, επισκέπτες, εργαζόμενοι, χασομέρηδες,  μουσικά σύνολα, μίμοι και καλλιτέχνες δίνουν ζωντάνια και ομορφιά.

Όσο ήμασταν εκεί επικρατούσε ένα συνεχές ανακουφιστικό Βοριαδάκι που έριχνε τη θερμοκρασία και έκανε να αισθανόμαστε δροσιά ακόμα και κάτω από τον ήλιο. Στις περιπτώσεις που έπεφτε ο αέρας ή βρισκόμασταν σε σημείο που δε φυσούσε τα πράγματα γινόταν δύσκολα. Ζέστη και ιδρώτας ακόμα και αν δεν έκανες απολύτως τίποτα. Ακόμα πιο δύσκολες είναι οι περιπτώσεις που επικρατεί Λίβας. Ο Νοτιάς δηλαδή που έρχεται από την Αφρική και φέρνει μαζί του ζέστη που δεν αντέχεται. Όταν έχει Νοτιά τον καταλαβαίνουμε μέχρι εδώ στη Βόρεια Ελλάδα. Φανταστείτε στη Κρήτη. Ευτυχώς δε τον πετύχαμε.

Ήμασταν πολύ τυχεροί με την επιλογή του ξενοδοχείου.Χωρίς λόγο διαφήμισης προτείνω το ξενοδοχείο «Το Κάστρο» για διαμονή στη πόλη του Ηρακλείου. Ένα παλιό και μικρό  μέν ξενοδοχείο που με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 ανακαινίστηκε με πολύ προσοχή και ιδιαίτερη επιμονή στις λεπτομέρειες που έκανε τη διαμονή μας ευχάριστη.  Αδικείται από το σημείο που βρίσκεται καθώς είναι χωμένο μέσα σε κάτι στενά αλλά είναι πολύ κοντά , σε απόσταση περπατήματος, σε όλα τα σημαντικά σημεία της πόλης. Πλατεία Θεοτοκόπουλου (El Greco), Οδό 25ης Αυγούστου  Πλατεία Λιονταριών  , Loggia  , Άγιος Τίτος ,  Οδός Δαιδάλου, Πλατεία Ελευθερίας  , Ναός Πέτρου και Παύλου  , Παραλιακή Λεωφόρος  , Λιμάνι  με τον Κουλέ  , Ενετικά  Νεώρια , κτλ. Για πληροφορίες για κάθε ένα από τα πραπάνω δεν έχετε παρά να κάνετε click στη κάθε λέξη.

Βέβαια δε υπάρχει περίπτωση να βρεθείς στη Κρήτη και να μη δοκιμάσεις τη Κρητική κουζίνα αρκεί να έχει κάποιον να σε πάει στο σωστό μέρος. Εμείς ευτυχώς είχαμε το συνονόματο Γιώργο  και μας πήγε στο «Μεράστρι» στην οδό Χρυσοστόμου 17. Εκεί φάγαμε το περίφημο «Οφτό» (κάντε οπωσδήποτε click στη λέξη «Οφτό»)   πιο νόστιμο, τρυφερό και γευστικό αρνάκι που έχω φάει ποτέ. Λένε ότι το καλύτερο Οφτό είναι το Ανωγειανό και αν μάλιστα είναι κλεμμένο είναι και πιο νόστιμο. Μαζί με αυτό πήγαινε η Κρητική Γραβιέρα, το Απάκι, οι τοπικές μαραθόπιτες, χορτόπιτες και μυζηθρόπιτες (με γλυκιά ή αλμυρή μυζήθρα) και βέβαια κλείνοντας η περίφημη τσικουδιά που οι Κρητικοί δε δέχονται να μη πιείς ή δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση να επιτρέψουν σερβίρισμα  από μόνο ένα μικρό ποτήρι. Το σετάκι πρέπει οπωσδήποτε να περιέχει τουλάχιστον 4 ποτηράκια και το κανατάκι γιατί «άμα έρθει ο μουσαφίρης; να μη τον κεράσουμε; Ντροπής είναι!!!» Και μια και μιλήσαμε για μουσαφίρηδες. Οι Κρητικοί θεωρούν μεγάλη προσβολή να μην φας στο σπίτι τους άμα είσαι φιλοξενούμενος και μόνο μια λέξη υπάρχει για αυτή τη προσβολή «Βεντέτα» LOL.

Και βέβαια για μας το Ηράκλειο δεν ήταν μόνο φαί. Αφού είχαμε τη τύχη να βρισκόμαστε σε κεντρικό σημείο αποφασίσαμε να ψάξουμε και για μερικές κρύπτες που είχα σταμπάρει στη γύρω περιοχή. Δε ξεκινήσαμε καλά καθώς η πρώτη απόπειρα ήταν Not Found. Υποτίθεται ότι η κρύπτη GCQQM  θα ήταν στη περίφραξη του Κουλέ. Ο Κουλές είναι το Ενετικό Φρούριο του Λιμανιού του Ηρακλείου και αποτελούσε μέρος της Βυζαντινής και Ενετικής οχύρωσης της πόλης. Στολισμένος και στις 4 πλευρές του με το περίφημο Λέωντα της Βενετίας αντιστάθηκε στο Τουρκικό στόλο που πολιορκούσε τη πόλη τον 17ο αιώνα. Μη ξεχνάμε ότι το Ηράκλειο είναι ο Βυζαντινός «Χάνδακας» και στη συνέχεια η Ενετική “Κάντια”. Περισσότερες πληροφορίες για την Ιστορία του Ηρακλείου εδώ . Στο Κουλέ λοιπόν γίνονται έργα αποκατάστασης και η είσοδος δεν επιτρέπεται. Η κρύπτη ήταν τοποθετημένη σε κάποιο μεταλλικό σωλήνα και ψάξαμε όποιους σωλήνες βρήκαμε μπροστά μας. Μέχρι και φωτογραφίες βγάλαμε για καλύτερη μελέτη αλλά no luck. Κρύπτη πουθενά.   Πριν από το δικό μας Not Found υπήρχαν 3 ίδιες αναφορές και μετά από μας ακόμα μία αναφορά μη εύρεσης. Αρα κρύπτη capout.  Το περίεργο είναι ότι στις 2 Ιουλίου υπάρχει μία αναφορά found. Τι να πω, ο συνάδελφος geocacher ήταν πιο τυχερός.

Για την  επόμενη κρύπτη περπατήσαμε τη Παραλιακή Λεωφόρο και φτάσαμε μέχρι το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας  . Η κρύπτη GC1YQY9   βρέθηκε πολύ εύκολα αλλά ήταν δύσκολο να τη πάρουμε λόγω των muggleς . Τελικά κάποια στιγμή που θεωρήσαμε κατάλληλη ο Σάββας άπλωσε το χέρι και εγώ έκανα το logging και το πρώτο found ήταν γεγονός. Το ίδιο το Μουσείο  τώρα είναι πολύ ενδιαφέρον και εκτός από τα εκθέματα προσφέρει και προγράμματα εκμάθησης για μαθητές. Μάλιστα έχει μια ολόκληρη πτέρυγα αφιερωμένη στους σεισμούς όπου υπάρχει και μία σεισμική τράπεζα που δημιουργεί προσομοιώσεις σεισμών με τα κανονικά τους Richter.

Η 2η κρύπτη GC3H5QN  ήταν πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας. Ήταν αστείο που βάση του gps βρεθήκαμε ακριβώς πάνω από το σωλήνα που περιείχε τη κρύπτη ακριβώς στη είσοδο της αυλής του Ενετικού ανακαινισμένου Ναού Πέτρου και Παύλου στη παραλιακή λεωφόρο. . Παραμονή της γιορτής των Αγίων και πολλοί muggles τριγύρω αλλά κανένας δεν έδινε σημασία σε 2 τύπους που απλά έσκυψαν, πήραν ένα κουτί, έγραψαν κάτι και το ξανάβαλαν μέσα στο σωλήνα.  Ο Ναός ανακαινίζεται και ο περιβάλλον χώρος ανασκάπτεται γιατί έχει και ιστορικό ενδιαφέρον. Στο Ναό μάλιστα μερικές μέρες πριν την επίσκεψή μας τελέστηκε και λειτουργία από   Ρώσους πιστούς

Για την επόμενη κρύπτη δε χρειάστηκε να περπατήσουμε πολύ. Σε απόσταση λιγότερη από 200 μέτρα σε ευθεία και περνώντας από την πλατεία 18 Άγγλων που πήρε το όνομα αυτό μετά τον θάνατο 18 Άγγλων στρατιωτών στα γεγονότα της 25ης Αυγούστου 1898,  βρεθήκαμε μέσα στα Ενετικά Νεώρια   τα ναυπηγεία δηλαδή των Ενετών που επισκεύαζαν τα πλοία τους μετά από τα ταξίδια τους από τη Βενετία προς το Ηράκλειο και όλη τη Μεσόγειο. Η κρύπτη βρέθηκε χάρη στην αποκωδικοποίηση του αινίγματος από τον Σάββα. Το αίνιγμα μιλούσε για ιδιαίτερη προσοχή στο Νο 12 και στο Νο 4 και ο Σάββας ανακάλυψε ότι μιλούσε για το 12ο φωτεινό σημείο που βρίσκεται απέναντι από τη 4η κολώνα του Νεωρίου. Η κρύπτη GC3E1FP με το περίεργο όνομα «7 Μπαλτάδες» λόγω κάποιου γεγονότος του παρελθόντος,  ήταν σε μια κόχη του τοίχου καλυμμένη από μία πέτρα. Και πάλι ένα σωρό muggles περπατούσαν, φωτογράφιζαν και γενικά βολόδερναν στο χώρο αλλά κανένας δε μας έδωσε σημασία. Γράψαμε το log και φύγαμε. Λίγο πιο κάτω είχε ακόμα μία κρύπτη τη GC3PJBJ αλλά είχε περάσει η ώρα και είπαμε να πάμε σε μία με μεγαλύτερη πρόκληση.

Η τελευταία μας λοιπόν κρύπτη ήθελε περπάτημα. Ήταν κυριολεκτικά σε απόσταση 2 χιλιομέτρων μέσα στη θάλασσα στο φάρο της πάνω στο προβλήτα του Λιμανιού του Ηρακλείου. Ένας τσιμεντένιος διάδρομος με τον 4 μέτρων κυματοθραύστη που αποτελεί αγαπημένο μέρος για περίπατο και ποδηλατάδα, τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους επισκέπτες. Αν και για τόσο περπάτημα παρακαλούσαμε να αξίζει το κόπο και να βρούμε τη κρύπτη εν τούτοις και η βόλτα από μόνη της ήταν θαυμάσια αφού μας πήγε σε ένα μέρος με πολύ όμορφη θέα του λιμανιού. Από το πρωί είχε καταπλεύσει ένα τεράστιο κρουαζιερόπλοιο τουλάχιστον 3500 επιβατών και το είχαμε απέναντί μας. Ακριβώς στα όρια του λιμανιού είναι και το αεροδρόμιο του Ηρακλείου  και έτσι καθώς βρισκόμασταν απέναντι από το διάδρομο βλέπαμε τα αεροπλάνα να απογειώνονται περνώντας πάνω από το πλωτό τέρας σχεδόν κάθε 2 λεπτά.

Η κρύπτη GC1R1PT  βρισκόταν στο πετρόχτιστο βάθρο του φάρου και δεν ήταν καθόλου δύσκολο να βρεθεί. Πολλοί muggles τριγύρω αλλά πλέον είχαμε μάθει και δεν μας ενοχλούσε η παρουσία τους. Μία μανία που την έχουν οι Ηρακλείωτες να κρύβουν τις κρύπτες μέσα στις κόχες των τοίχων. Logging και πάλι, φωτογραφία και επιστροφή, η οποία έγινε πάνω από τον κυματοθραύστη όπου είχα την ευκαιρία και για κάποιες υπέροχες φωτογραφίες του ήλιου που έδυε.

Στο Ηράκλειο υπάρχουν πολλές κρύπτες geocaching και επειδή δραστηριοποιείται και μία ομάδα geocachers εκτός από τις παραδοσιακές υπάρχουν και πολλές κρύπτες-quiz. Αυτά είναι σημεία που για να τις βρεις πρέπει να λύσεις κάποιο αίνιγμα ψάχνοντας διάφορες πηγές ή άλλες κρύπτες που κάθε εύρεση σε οδηγεί σε επόμενο στοιχείο που σε οδηγεί σε επόμενη εύρεση μέχρι να βρεις όλα τα στοιχεία για να σου αποκαλυφθεί η θέση της κρύπτης. Συνήθως απαιτείται πολύ χρόνος για αυτό και βέβαια εμείς δε τον είχαμε.

Όμως αποφάσισα να ψάξω  το πρώτο στοιχείο από 2 κρύπτες quiz γιατί ήμουν σίγουρος ότι οδηγούν σε ενδιαφέροντα σημεία. Και δεν είχα άδικο. Άρχισα από τη  κρύπτη «Κρήνες» GC23DZ.Σκοπός του quiz είναι να περιηγηθείς στις Κρήνες του ηρακλείου (Ενετικές –φοντάνες- και Οθωμανικές –Σεμπίλια-) που στη πλειοψηφία τους είναι ιστορικά αριστουργήματα. Το πρώτο σημείο με πήγε στη Κρήνη Priouli. Κρυμμένη σε ακόμα ένα στενό δεν προκαλεί το ενδιαφέρον κανενός και αν δεν ήταν το geocaching δε θα είχα την ευκαιρία να την επισπευτώ.  Δείτε από τη φωτογραφία αν άξιζε το κόπο ή όχι. Φανταστείτε πως θα είναι όταν τελειώσει η αποκατάσταση. Στο τέλος έχω και φώτο πώς είναι η Κρήνη Πριούλι πρίν την έναρξη των έργων.

Δυστυχώς δεν έφτασα στη κρήνη Μπέμπο και το Σεμπίλι του Χατζή Ιμπραήμ αγά τα οποία ανακάλυψα αργότερα διαβάζοντας σχετικά στο internet και τα μοιράζομαι μαζί σας

Η 2η κρύπτη quiz είναι ο Άγιος Τϊτος GC3F4E4 που θα έπρεπε να λύσω τον γρίφο για να τη βρω. Η λύση απαιτούσε καλή σύνδεση στο internet για να μπορέσω να ψάξω τα στοιχεία που χρειαζόμουν και τη δεδομένη στιγμή τέτοια  ώρα τέτοια λόγια. Παρόλα αυτά είχα την ευκαιρία να θαυμάσω τον υπέροχο Ναό του Αγίου Τίτου  το καμπαναριό, την όμορφη κλειστή πλατειούλα  ,  το τεράστιο γεροπλάτανο και τη κρήνη Sagredo στα βόρεια της Loggia.

Ελάχιστες οι ελεύθερες ώρες στο Ηράκλειο αλλά πλούσιες οι εμπειρίες. Προτείνεται ανεπιφύλακτα εφόσον έχετε χρόνο για πολυήμερες και μακρινές διακοπές. Όμορφα και κοσμοπολίτικα μέρη με ιστορία και ενδιαφέρον. Σίγουρα θα το ευχαριστηθείτε.

Θέα πρός το Λιμάνι πάνω από τοκ κυμματοθραύστη
Αγιος Τιτος
Η Loggia. Η Ενετική Δημαρχία ας πούμε
Κρήνη Πριούλι
Και βέβαια μη ξεχνάμε και τις δικές μας κρύπτες στη περιοχή της Ξάνθης στη Κεντρική Πλατεία, στο Μονοπάτι της Ζωής, στο Κόσυνθο, στο Αυγό, στη Ξανθίππη, και στο Νέστο. Περισσότερες πληροφορίες … ενταύθα.